Marraskuun pimeys ja ostohuuma – miksi mieli hakee lohtua kuluttamisesta?
Marraskuu on vuoden pimein aika. Kysymys ei kuitenkaan ole vain marraskuusta, vaan kokonaisesta pimeästä vuodenajasta.
Valo vähenee ja syklisesti kehon sekä mielen tarve levolle kasvaa. Meidän tulisi hidastaa ja kuunnella tarkasti omia tarpeitamme.
Siksi voisi ajatella, että Black Friday ja muut kulutukseen ohjaavat psykologiset mainoskampanjat on osattu sovittaa juuri oikeaan vuodenaikaan, siihen hetkeen, kun eniten tarvitsemme ja olemme alttiita mainoksille sekä nopeille mielihyvän hetkille.
Loppuvuosi on kuin jatkuvaa ärsyketulvaa: alennuksia, kampanjoita, muistutuksia siitä, mitä meiltä vielä puuttuu.
Moni huomaakin ostavansa enemmän kuin tarvitsee, ei välttämättä siksi, että tavarat olisivat tarpeellisia, vaan siksi, että sisäinen olo huutaa kaipaavan jotain.
Tuntuuko sinustakin siltä, että pimeät vuodenajat herättävät mielitekoja, jotka eivät ole sinulle tyypillisiä? Saatat ostaa enemmän, kaivata nopeaa mielihyvää, tuntea levottomuutta tai tyhjyyttä, jota yrität täyttää.
Tälle kaikelle on neurobiologinen ja inhimillinen selitys.
Aivot, dopamiini ja ostamisen koukku
Mainonta ei perustu sattumaan. Se hyödyntää aivojemme palkitsemisjärjestelmää, erityisesti dopamiinia, välittäjäainetta, joka liittyy ennakointiin, motivaatioon ja mielihyvään. Tutkimusten mukaan pelkkä odotus ostoksesta voi laukaista dopamiinivasteen, ei niinkään itse tavara.
Siksi vilkkuvat alennukset, rajalliset tarjoukset, ajan painostus, “vain tänään” -kampanjat aktivoivat suoraan meidän aivojen tunne- ja selviytymisjärjestelmiä.
Suurinosa päätöksistämme syntyy nopean, tunnepohjaisen ajattelun ohjaamana, ei rationaalisen harkinnan.
Kun olemme väsyneitä, kuormittuneita tai yksinäisiä, analyyttinen harkinta heikkenee, ja impulssi ottaa ohjat toiminnastamme.
Ostaminen turvan ja lohdun säätelykeinona
Hermostomme etsii jatkuvasti:
– turvaa
– rauhaa
– yhteyttä
– ennustettavuutta
Jos näitä perustarpeita ei ole saatavilla kehollisesti tai ihmissuhteissa, mieli voi alkaa etsiä niitä korvikkeiden kautta. Ostaminen voi hetkellisesti tuoda hallinnan tunnetta, antaa mielihyvää, tuoda lohtua, luoda illuusiota turvasta. Usein tälläinen ostaminen tuo hetkellistä helpotusta, mutta lopulta hermostollinen tarve palaa takaisin.
”Ostohimo” ei ole siis moraalinen heikkous, vaan enemmänkin hermoston viesti tarpeesta.
Marraskuu (pimeät vuodenajat) kuormittaa hermostoa erityisellä tavalla:
– serotoniinin ja melatoniinin rytmi muuttuu
– vireystila laskee luonnollisesti
– keho hakee nopeita mielihyvän lähteitä
– minäkuva voi horjua, vertailu muihin lisääntyy
Samaan aikaan algoritmit syöttävät lisää ärsykkeitä.Tuloksena voi usein olla ylikuormittunut hermosto, joka etsii nopeaa palkintoa.
Tunnesäätelyllä tietoisempaan ostoskulttuuriin
Useimmiten impulsiiviset ostokset kumpuavat tiloista, joissa olemme väsyneitä, yksinäisiä, stressaantuneita, kyllästyneitä, alisäädeltyjä, ylivireisiä tai lohtua vailla.
Ja kaikki tämä on inhimillistä. Joskus kuitenkin saatamme palkita väsynyttä mieltä ja kehoamme tavaroilla ja nopeilla dopamiineillä, kun ne sen sijaan tarvitsisivat:
– lepoa
– turvaa
– kosketusta
– rauhaa
– myötätuntoa
Yhteys itseen = avain onneen
Todellinen rauha ei synny siitä, että ostamista vältetään. Jos tarvitset jotain osta se!
Todellista valtaa on kuitenkin pysähtyä impulssin keskellä.
Kysy itseltäsi rauhassa:
– Mitä oikeasti tarvitsen juuri nyt?
– Minkä tunteen yritän tällä täyttää?
– Kaipaanko rauhaa, lohtua, turvaa vai iloa?
Kun teet ostospäätöksiä kehosta ja yhteydestä käsin huolehdit itsestäsi ja maapallosta.
Pysähdy, kuuntele itseäsi ja kehoasi. Intuitiota ja sydäntäsi.
Tiedosta miten mainokset on luotu ohjaamaan meidän valintoja ja tarpeita. Kuuletko niiden yli itsesi todelliset tarpeesi?
Ja välillä on todella ok ostaa jotain mitä et edes tarvinnut tai halusit vain hemmotella itseäsi. Kaikki sekin kuuluu elämään.
Konkreettiset keinot marraskuun/joulukuun ostohuuman keskelle:
1. Sulje some viikonlopuksi
Hermostosi tarvitsee tauon ärsykkeistä toimiakseen viisaasti.
2. Vapauta itsesi vertailusta
Arvosi ei riipu siitä, mitä sinulla on, tai ei ole. Älä vertaile itseäsi muihin.
3. Ole luonnossa
Luonto rauhoittaa hermostoamme, alentaa stressihormoneja ja lisää kehon turvallisuuden tunnetta.
Vietä aikaa metsässä ja keskity havainnoimaan luonnon runsautta kaikilla aisteillasi.
4. Viivytystekniikka
Odota 24–72 tuntia tai jopa viikkoja ennen ostamista. Impulssi laantuu usein itsestään, kun hermosto ehtii rauhoittua. Tällöin myös havaitset selkeämmin, mitkä todelliset tarpeesi ovat.
5. Kirjoita ennen ostamista
Mitä tarvitsen? Mihin ja miksi?
Jokainen tietoinen valinta on yhteydessä laajempaan vaikutukseen:
Kun ostat tietoisesti, huolehdit itsestäsi, hermostostasi sekä luonnosta ja maailmasta.
Tietoinen kulutus ei ole luopumista, vaan syvempään arvopohjaan asettumista. Sinä saat valita. Sinulla on valtaa.
Tietoinen ostaminen vaatii yhteyttä itseesi:
Kun opimme kuuntelemaan, mitä keho ja mieli oikeasti tarvitsevat, ostaminen menettää pakonomaisen otteensa.
Tilalle tulee rauhaa, turvaa, vapautta ja enemmän rahaa. Rahaa kokemuksiin ja elämyksiin, enemmän kuin materiaaliseen omaisuuteen.
Levollista pimeää vuodenaikaa. Ole itsellesi myötätuntoinen ja armollinen.
Huolehdi itsestäsi.
Rakkaudella: Emilie, terapeuttisi